top of page

de juiste balans zoeken

soms lijkt het net alsof je nooit rust kunt pakken tenzij je slaapt en alsnog moe wakker worden, herken jij dit?

ik ga jullie een paar tips geven tussen de nodige dingen en rust pakken.

ik wil niet zeggen dat je hierna niet meer moe wakker wordt maar via deze weg kun je wel meer de rust pakken.

dit zijn dingen die mij enorm helpen en dit kan voor iedereen anders zijn, het blijft belangrijk om uit te zoeken wat voor jou werkt.



  • maak een planning, ja daar kom ik weer met mijn planningen maar het is echt belangrijk. zonder een planning heb je geen vastigeheid. ik zelf gebruik de mascha planner (beautygloss) en de slaf planner, deze hebben beide een functie. de mascha planner gebruik ik voor mijn afspraken en to do dingetjes voor over de hele week, en de slaf planner gebruik ik voor de dag of per paar uurtjes. dit ligt er ook aan hoe ik mij voel. de slaf planner is echt fijn voor de dagelijkse planning omdat deze uur vakken heeft. ook zit hier een uitleg bij met een joker systeem voor als de planning toch eens te vol is dat je een nieuwe kunt maken, of als er tussendoor iets komt dat je hem dan kunt passen. de slaf planner is eenmalig 4,00 aangezien je de planner zo vaak kunt uitprinten zoals je wilt. voor de planner zie link: https://stronglikeafighter.com/product/de-slaf-planningsgids-nu-verkrijgbaar/ de mascha planner gebruik ik dus voor mijn afspraken, echter gebruik ik niet alleen deze maar ook een gewone agenda, ik vind de mascha planner namelijk niet fijn om overal mee naar toe te nemen aangezien ik vaker ook nog veel meer dingen mee neem in een tas en het dan proppen is, ik neem dus onderweg een kleinere agenda mee die ik meestal gewoon bij de action of hema koop. meestal in het weekend zet ik dan alle afspraken over in de mascha planner, deze ligt bijna altijd open op mijn bureau. mascha brengt elk jaar een nieuwe planner uit deze is dan via verschillende boekenwinkels en bol.com te bestellen de mascha planner is wel iets prijziger dan de slaf planner. de mascha planner is namelijk 24,99 maar je krijgt er wel leuke dingetjes bij, voor de nieuwste planner klik op de link: https://www.bol.com/nl/f/mascha-planner/9200000078303432/














  • dit sluit voor een stukje aan op het plannen maar zorg voor een tijdstip dat je echt even aan jezelf kunt denken dit kan in de avond zijn maar ook in de middag als je even pauze hebt van je school/werk. meerdere keren op een dag is eigenlijk ook geen probleem maar probeer het op max 3 momenten per dag en probeer ze overdag zo kort mogelijk te houden en in de avond een iets langere. dit ook weer afhankelijk van hoe jij je voelt. ik heb momenten gehad dat ik er soms wel zes nodig had, dit is ook niet erg maar ik probeerde die momenten wel op 20 a 30 minuten te houden en dan in de avond wat langer. ik deed in de avond vaker 1 uur tot 1,5 uur een moment voor mezelf. en dan deed ik meestal echt ontspannende dingen zoals: douchen, tv kijken, thee drinken enz,

  • zorg voor een dagje rust het liefst 1 dag per week, maak hiervan een selfcare day en dit hoeft echt niet duur te zijn, je kunt bijvoorbeeld een netflix marathon houden of een bad nemen en dan een maskertje op of dergelijke. wil je het toch iets duurder ga dan na een spa of dergelijke en laat je lekker verwennen. heb je kinderen breng ze dan een dagje naar hun opa en oma, opa's en oma's vinden dit leuk en daarbij heb jij even de tijd voor jezelf.

  • ontspannen hoeft niet altijd alleen maar relaxen te zijn. wat ook ontspannend kan werken is hardlopen, dansen, fitness en andere actieve dingen, sporten is sowieso altijd goed en gezond dus hou hier ook rekening mee.

  • buiten plannen en ontspanning zoeken is nachtrust ook belangrijk, en helaas heb ik geen wonder middelen voor goed te kunnen slapen. wat ik wel geleerd heb is dat het wel belangrijk is om in de nacht het liefst gewoon op bed te liggen, als slapen niet lukt krijgt je lichaam op die manier ook een beetje rust. het is zo verleidelijk om dan alsnog dingen te ondernemen maar dat moet je proberen te vermijden. wat je wel kunt doen is rustig wat muziek opzetten en een boek lezen. probeer schermen te vermijden zodat je niet beïnvloed wordt door het licht, drink een kop thee en blijf proberen te slapen

  • vaak slapen mensen slecht of niet doordat ze piekeren en ja ik maak mij er ook schuldig aan, wat hierin helpend kan zijn is om het op te schrijven zodat het uit je hoofd is. leg een boekje en een pen naast je bed en als je piekert schrijf dit dan op. het kan over van alles gaan. van een toets die je de dag erna hebt tot huishoudelijke klusjes maar je kunt ook over leuke dingen piekeren, schrijf de leuke dingen dan ook op. het gaat erom dat de dingen even uit je hoofd zijn.


blijf je hier toch langdurig last van houden zoek dan hulp via een huisarts of ggz, deze kunnen met jou kijken wat helpend kan zijn om toch rust te vinden.


liefs, Renske

8 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven
bottom of page