top of page

mijn self care tips

Bijgewerkt op: 4 mei 2020

vandaag staat in het teken van self care.

je hebt waarschijnlijk niet zomaar hierop geklikt,

misschien zoek je tips of weet je niet goed wat self care inhoud.

in dit artikel vertel ik er alles over.


om te beginnen: wat is self care?

self care zegt het eigenlijk al..... voor jezelf zorgen.

dit kan van iets kleins zijn tot een hele dag alleen voor jezelf,

zolang jij je tijd maar kunt nemen.

dit kan van een kopje thee zijn tot een wellness dagje met bijvoorbeeld een sauna,

maar ook een lekker warm bad/douche en een maskertje.

bij selfcare ga je dus bewust even ontspannen zodat je alleen even met jezelf bezig bent,

is dit egoistich? nee juist niet want je moet jezelf niet vergeten.


eerst deed ik nooit aan selfcare omdat ik dacht dat ik het niet nodig had.

door de jaren heen ben ik het meer en meer gaan doen.

het grootste keerpunt was toen ik opgenomen was in de psychiatrie,

het zwaarste moment van mijn leven dacht ik.

ik heb er drie dagen gezeten omdat ik best snel door had wat ik moest doen ook omdat ik in vrije tijd bezig was met ert (emotie regulatie therapie).

en mijn grootste fan youtube, dit aangezien je op youtube tegenwoordig alles kunt vinden.

hierop gevraagd aan toen die tijd het beschermd wonen of ik eerder terug mocht komen omdat ik er officieel een week moest blijven.

dit mocht van mijn persoolijk begeleidster niet toch heb ik er maar drie dagen gezeten.

dit komt omdat ik dit alles tegen de psychiater daar heb gezegd wat ik dacht en dat was het volgende "ik heb hier geleerd wat ik moet doen om het niet te hoog te laten oplopen en dat is vooral schrijven, therapie en tijd voor mezelf nemen. ook moet ik meer praten en ook niet de personen die het me lastig maken uit de weg gaan"

dit vond de psychiater ook waarop hij ze we gaan je begeleiding bellen dat je vandaag nog naar huis mag.

die zelfde dag was ik weer op het beschermd wonen en zoals verwacht begon het gezeur direct, ik had met de helft van de groep een probleem maar ik liet het voor wat het was.

ik heb een enorm goede vriendin opgezocht en ben met haar gaan wandelen en het zelfde gezegd tegen haar als wat ik toen tegen de psychiater zei.

het was pittig en vergat in het begin om goed voor mezelf te zorgen.

wat met de opname iets makkelijker ging op een of andere manier.

toen we met beschermd wonen naar een eigen studio gingen begon dit te veranderen.

in het begin hield ik het simpel en gebruikte mijn signaleringsplan als selfcare list.

nu ik op mezelf woon is dit weer veranderd en begin ik steeds meer een goede weg erin te vinden, bij mij varieert heel erg qua periode waar ik in zit.

zo kan het zijn dat ik een hele dag niemand om me heen wil en lekker alleen wil zijn en de tijd lekker met mijn dingen wil door brengen.

maar ken ook de mindere tijden waarbij ik juist mensen om me heen nodig heb waarbij ik dan wel eens op bezoek ga of bezoek krijg.

en het niet te ver laten oplopen is moeilijk maar is wel ook een selfcare dingetje,

door het niet te ver op te laten lopen ben je bewust met jezelf bezig.

ook schrijf ik heel veel het kan zijn van mijn gevoel tot dingen die ik moet doen.

inmiddels ben ik door het naar mezelf te luisten ook gestart met cgt (cognitive gedrags-therapie) hierover zal ik in een ander artikel meer vertellen.

hoe dan ook, ik probeer als het gaat selfcare in te lassen.


hoe je je zelfcare momentje wil inrichten is helemaal aan jou.

het kan zijn dat je het in je agenda zet bijvoorbeeld: 20.00 me time,

hierbij is het wel de bedoeling dat je geen werk gerelateerde dingen gaat doen.

of je pakt een dag bijvoorbeeld: zondag doe ik niks en ga ik de hele dag in mijn pyjama rondlopen en genieten.

het is helemaal aan jou of wil je gewoon even rustig thee drinken? doe dit dan.

ook tijdens het lezen van deze blogpost kun je even een me time nemen,

pak thee en lees lekker op je gemak.

het is even zoeken hoe je het wilt inrichten toch is het wel belangrijk om een selfcare momentje te pakken,

voor je het weet ren je jezelf voorbij en dat is ook niet goed.

zoek voor jezelf de beste weg hierin.


dan natuurlijk ook een paar dingen die je kunt doen:

- ga in bad/douche

- ga lezen

- neem ik kop koffie/thee

- ga netflixen of op youtube kijken

- neem een maskertje

- ga naar de stad en koop jezelf iets leuks

- bak iets lekkers, kopen kan natuurlijk ook

- ga wandelen

- kijk tv

- pak een glas wijn (als je 18+ bent natuurlijk)

- ruim je kamer op of verander je kamer

- wees cratief (bijvoorbeeld 3d kaarten maken)

- neem een voetenbadje

- doe een klein dutje (probeer hem te beperken)

- ga op tijd slapen

- doe je favoriete parfum op

- doe je nagels of laat deze doen

- luister je favoriete muziek

- schrijf op wat er in je om gaat

- ga dansen of zingen, het maakt niet uit hoe het eruit ziet of klinkt zolang jij er van kan genieten

- mail je therapeut als je het nodig vind maar doe dit niet als bezigheid als het niet nodig is

- neem je medicatie als je die hebt en neem ze op de juiste manier in (niet te weinig en ook geen overdosis)

- neem extra lang de tijd om met een huisdier te knuffelen

-luister naar je lichaam

- doe yoga

- let op je ademhaling of doe ademhalingsoefeningen

- maak jezelf op of doe wat leuks met je haar

- pak een terrasje


nogmaals zoek uit wat bij je past en maak hier een selfcare lijstje van.

in het begin is het onwennig maar je zult snel merken dat je het wel fijn vind zo een momentje voor jezelf.

hierbij kun je ook voorkomen dat je op je tenen loopt en je dieper de put in zakt.

het grootste selfcare tip die ik jullie mee kan nemen is ga op tijd naar bed dit is ook weer goed voor je humeur en nog veel meer,

ik hoop dat jullie hier iets aan hebben.


liefs, renske



9 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven
bottom of page