top of page

signaleringsplan

Bijgewerkt op: 29 jun. 2020

misschien heb je er al eens van gehoord of misschien ook niet,

veel ggz instanties werken met een signaleringsplan.

ik zelf werk al jaren met een signaleringsplan zodat ik beter mijn drang naar zelfbeschadiging,

ook tijdens mijn opnames op de paaz is dit vaak naar voor gekomen.

zowel voor jezelf als voor omstanders of hulpverlening kan dit positieve effecten hebben om te kijken hoe het met je gaat.

echter zijn alle signaleringsplannen anders zo werkt de een met fases en de ander met kleuren.

ik zelf werk met kleuren die opgedeeld zijn in 4 kleuren.

-groen

-oranje

-rood

-zwart


in groen is er niks aan de hand en gaat alles prima waarin eigenlijk geen verdere acties nodig.

oranje betekend lichte spanningen, dit is nog niet heel erg maar wel verstandig om dan al acties te ondernemen.

rood zijn eigenlijk wel enorme spanningen en moet je dan ook echt iets mee gaan doen voordat het mis loopt.

zwart betekend bij mij crisis wat bij mij eigenlijk betekend dat er suicidaliteit bij komt kijken, echter is op Levanto toen bij zwart ook automutilatie bij gezet. deze heb ik laatst bij rood neer gezet en ook bij zwart nog laten staan.


in het begin kan een signaleringsplan moeilijk zijn om te maken want je weet niet wat er in moet staan.

bij elke fase of kleur horen drie categorieën dit zijn gevoel, signalen en acties.

bij gevoel staan bij mij meer de dingen wat ik zelf merk dat dan lukken of niet lukken,

bij signalen staan meer wat andere aan mij kunnen merken en acties staan wat je bij die fases moet doen.

voor signalen kun je hulp vragen bij andere die jou goed kennen, het gevoel en acties vond ik in het begin echt enorm moeilijk want ik ging nooit na op welke momenten ik dat deed ik wist dus niet heel goed wat ik allemaal voelde en wat hielp om ermee om te gaan.

in de loop der tijd leer je dit wel.

een signaleringsplan kun je altijd aanpassen wat het best helpend kan maken.

ik zal een voorbeeld van mijn signaleringsplan maken in een pdf bestandje.




voorbeeld signaleringsplan Renske
Download • 18KB



leeg signaleringsplan
.docx
Download DOCX • 12KB












469 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven
bottom of page