top of page

van zelfbeschadiging naar zelfzorg

Het is alweer een hele tijd geleden dat wij van Mezorg iets online hebben gezet,

hiervoor onze excuses.


hoe kun je van zelfbeschadigend gedrag naar zelfzorg gaan?

dit is misschien een vraag die veel mensen zich stellen, veel mensen beschadigen zich maar vinden het enorm moeilijk om hiermee te stoppen.

Dit is ook lastig hoor, zelfbeschadiging werkt als een verslaving namelijk.

er zijn verschillende dingen die kunnen helpen om hiermee te stoppen.

De landelijke stichting Zelfbeschadiging heeft een lijst met 335 alternatieven voor zelfbeschadiging

hierbuiten hebben Zebra voorlichting en Meizorg een samenwerking gehad en hebben een werkboek gemaakt. Van zelfbeschadiging naar zelfzorg.

deze bestaat uit 9 modules.

van het onderzoeken naar je zelfbeschadiging tot aan herstel.

in deze 9 modules krijg je 82 praktische oefeningen.

nu had ik wel gehoord van dit werkboek maar nooit besteld.

echter toen ik alles op alles zette om te stoppen met zelfbeschadiging dacht ik er opeens aan dat het werkboek nog altijd bestond.

deze heb ik toen ook besteld en op de momenten dat ik het aan kon en niet te hoog in spanningen zat heb ik per keer een aantal opdrachten gemaakt.

nu moet ik ook wel eerlijk toegeven dat ik het werkboek nog lang niet uit heb. dit doordat er andere dingen bij kwamen waarop ik mij moest focussen,

toch heeft het werkboek mij tot nu toe heel wat inzichten gegeven waardoor ik inmiddels meer dan een jaar mijzelf niet meer beschadigd heb.

voor mij waren de eerste paar hoofdstukken dus eigenlijk wel al genoeg.

dit doordat je toch wat verder gaat denken door de opdrachten dan dat je in eerste instantie doet.

ondanks ik al een tijdje clean ben lijkt het mij toch wel interessant om hier nog in verder te werken.

wat nog handiger is aan dit werkboek is dat je het met je behandelaar of iemand bij wie jij je fijn voelt het kan oppakken en samen erna kijken, dit geeft zowel jou als de tegen partij meer inzichten in waarom je het doet en kan samen met jou kijken naar hoe jullie samen vaarwel kunnen zeggen tegen zelfbeschadiging.

want herstel hoef je niet alleen te doen.

ik zal hieronder delen wat Meizorg zegt over het werkboek,

de reden dat ik dit hierin met jullie bespreek is deels door de ervaring die ik er al van heb opgedaan maar ook omdat hier een samenwerking in zit met de landelijke stichting zelfbeschadiging.

zebra voorlichting, Meizorg en de landelijke stichting zelfbeschadiging hebben meerdere malen een samenwerking.

zoals sommige misschien weten ben ik ook lid van de landelijke stichting zelfbeschadiging,

ik doe dit met enorm veel plezier, omdat ik super graag mensen help.

nu kende ik Zebra voorlichting ervoor al maar van een afstandje. vanaf het moment dat ik bij de lsz begon leerde ik zowel Zebra voorlichting en meizorg beter kennen.

Meizorg geeft gastlessen en verdiepende training in het omgaan met zelfbeschadiging ook heeft Meike (de eigenaar Meizorg) een boek uitgebracht: achter de littekens.

Zebra voorlichting organiseert lotgenotenbijeenkomsten, en bijeenkomsten voor ouders en naasten. daarnaast geeft zebra voorlichting ook trainingen en voorlichtingen voor professionals in de medische sector en de ggz.

de landelijke stichting geeft voorlichtingen aan zorgorganisaties, medische sector en ggz,

hiernaast doen zij ook naasten en lotgenoten bijeenkomsten organiseren. ook hebben ze een mailmaatjes project waarbij je met een van de vrijwilligers mailt waarbij je een veilige en anonieme omgeving hebt om over je zelfbeschadiging.

hierdoor ontstaan er mooie samenwerkingen.

oke even terug naar de informatie over het werkboek van zelfbeschadiging naar zelfzorg.

dit is wat Meizorg laat weten over het boek.


Van Zelfbeschadiging naar Zelfzorg

Het werkboek ‘Van Zelfbeschadiging naar Zelfzorg’ is ontwikkeld door MeiZorg en Stichting Zebra Voorlichting. Met dit werkboek kunnen cliënten aan de slag met het begrijpen en verminderen van zelfbeschadiging. Tegelijkertijd wordt er gewerkt aan het vergroten van zelfzorgvaardigheden. Het is een praktisch werkboek met direct toepasbare oefeningen verdeeld in negen modules. Stap voor stap krijg je door het werken met de opdrachten steeds meer inzicht in en controle over je zelfbeschadiging. Dit is tevens een waardevol werkboek voor hulpverleners en begeleiders, omdat het toepasbare handvatten geeft voor het omgaan met zelfbeschadiging. Het werkboek kan dan ook ingezet worden als onderdeel van de behandeling of begeleiding.

Uit welke modules bestaat het werkboek? Het werkboek bestaat uit de volgende negen modules:

  • Onderzoek naar mijn zelfbeschadiging

  • Zo werkt zelfbeschadiging bij mij

  • Dit is wat ik wll

  • Mijn emoties voelen en naar buiten brengen

  • Mijn sociale omgeving

  • Goed voor mezelf zorgen

  • Mijn signaleringsplan

  • Afscheid nemen van zelfbeschadiging

  • Vallen en opstaan

Hoeveel kost het werkboek? Het werkboek kost 17.95 per stuk excl. BTW en verzendkosten.


het werkboek kun je bestellen via de onderstaande link:


als je het werkboek hebt ben ik nieuwsgierig naar jou ervaring met het boek.

let me know.

let op!!!: dit is GEEN samenwerking of betaald partnerschap,

ik deel dit uit eigen ervaring.


Liefs, Mezorg



Recente blogposts

Alles weergeven
bottom of page