top of page

hoe ga je om met iemand die suïcidaal is?

in mijn leven ben ik dit helaas al iets te vaak tegen gekomen,

mensen die suïcidaal zijn.

dit herken ik vooral uit mijn vrienden groep, en ik krijg vaak de opmerking waarom ga je nog met die mensen om?

er is een bepaalde reden waarom ik met deze vrienden om blijf gaan, is het altijd even prettig? nee!

ook al is prettig niet het goede woord, ik heb namelijk geen idee hoe ik dit anders moet noemen.

daarbij komt kijken dat je het niet altijd door kunt hebben of het kan voorkomen.

op dit moment ben ik helaas hier al twee vriendinnen aan kwijt geraakt op nog zeer jonge leeftijd namelijk 20 en 23, dit is twee keer een enorme klap geweest waarbij de 2e misschien nog wel erger. niet omdat ik bij de eerste overleden vriendin niet om haar gaf want ik gaf juist enorm veel om haar maar omdat ik de eerste nog niet verwerkt had en daarop een 2e mag verwerken.

hierdoor heeft Mezorg dit keer ook wel enorm lang stil gelegen omdat ik voor mezelf even alles terug op een rijtje moest zetten.

in deze periode 3 weken na het overlijden van de 2e vriendin kreeg ik in een week drie berichten binnen waarin je bijna zou zeggen dat iemand zich van kant zou willen maken, twee daarvan waren gelukkig vals alarm en een ervan was serieus en best wel pittig.

in dit artikel wil ik eigenlijk het met jullie erover hebben wat je kunt doen als iemand suïcidaal is, onthoudt voorop dat jij geen hulpverlener bent en jij dit nooit kan voorkomen!


veel mensen denken dat suïcidale personen er nooit over praten, dit is echter niet zo de kans dat deze persoon het dan alsnog doet is naar mijn mening wel kleiner.

voor de mensen die erover praten is een luisterend oor vooral belangrijk, wees er voor die persoon ondanks de inhoudt enorm heftig kan zijn.

de meeste mensen vergeten dat praten kan opluchten waardoor een luisterend oor en geruststelling al kunnen helpen.

wat ik bijna standaard doe als ik een berichtje of telefoontje over dit onderwerp krijg is of ze veilig zijn en/of scherpe voorwerpen bij zich hebben waarmee ze zich kunnen beschadigen dan wel niet om het leven kunnen brengen,

zijn ze in een onveilige omgeving of hebben ze scherpe voorwerpen bij zich dan probeer ik altijd te kijken naar een oplossing of kijken of er toch een mogelijkheid is voor een afspraak te maken.

geef ook duidelijk aan dat jij er voor die persoon bent en samen wilt kijken naar een oplossing

om het even iets overzichtelijker te maken zal ik het hieronder nog een duidelijk neerzetten en vervolgens een voorbeeld plaatsen.

  • geef aan dat jij er voor die persoon bent en samen wilt kijken voor een oplossing

  • vraag of de persoon veilig is en/of scherpe voorwerpen bij zich hebben

  • is de persoon veilig dan kun jij er zijn als luisterend oor

  • is de persoon niet veilig bel dan direct 112

  • is het antwoord nee op scherpe voorwerpen dan is dat voor dat moment een geluk zodat jij er kan zijn als luisterend oor

  • is het antwoord ja op scherpe voorwerpen kijk dan of de persoon naar een andere ruimte kan of de voorwerpen in een andere kamer kan leggen, is deze persoon buiten met een scherp voorwerp vraag of de persoon dit weg kan gooien of tijdens het gesprek kan weg houden.


het feit is dat bij de melding dat iemand suïcidaal is er een enorm last op je schouders komt wat ik ook in deze casus terug laat komen.

deze casus is ook echter alleen als voorbeeld over hoe je deze eerste stappen kunt doorlopen echter pakt iedereen dit anders aan waardoor het niet is hoe je het zou moeten doen en het verschild bij situaties.


voorbeeld casus:


Eva appt dat zij zichzelf van kant wilt maken omdat zij het niet meer ziet zitten en denkt dat ze te veel is. ze heeft al plannen hoe ze dit wilt doen, eigenlijk is het enige wat ze nog moet doen een afscheidsbrief schrijven ze is nog thuis en heeft een mesje op haar kamer waar zij nu momenteel is (deze info over het thuis zijn en het mesje heb je nodig voor als je de vraag over veiligheid hebt gesteld)

ze klinkt nog redelijk rustig en is nog in staat om te antwoorden en afspraken te maken, jij bent de enige die reageert want ze heeft haar familie en andere vrienden al geprobeerd.


hoe reageer jij als een persoon niet in levensgevaar is:


Hoi Eva,

wat naar dat jij je zo voelt.

goed dat je me appt, laten we samen kijken naar een oplossing ik help je graag.

ben jij momenteel veilig of heb jij scherpe voorwerpen in de buurt waarmee je jezelf kan verwonden?


goed dat je nog thuis bent, lukt het jou om dit mesje ergens anders neer te leggen buiten je kamer zodat jij je op mij kunt focussen zonder dat je jezelf direct kunt verwonden? dit praat iets makkelijker en is ook fijner voor jou als dat mesje even weg is dat geeft voor jou en mij een gevoel van veiligheid, ook wil ik graag met jou de afspraak maken dat jij nu thuis blijft en met mij in contact blijft.

kunnen we dit afspreken?


wil jij mij de reden uitleggen waarom jij er een eind aan wilt maken? waar denk je aan?

weet dat ik er altijd voor je ben.


het beste wat je verder kunt doen is de persoon doorverwijzen naar een crisisdienst en 113 online voor meer info klik op de link: https://mezorg.wixsite.com/website/post/113-online-vanaf-nu-een-gratis-nummer



is een persoon direct in gevaar bel dan met 112!

als je niet weet waar een persoon op dat moment is bel dan alsnog 112, de politie kan dit uit peilen als jij een mobiel nummer voor de politie hebt.


wat is nog meer belangrijk om te weten als jij te maken krijgt met iemand die suïcidaal is:

  • praat er altijd met iemand over, om hier alleen mee te blijven zitten is enorm heftig en je kunt je enorm verantwoordelijk voelen.

  • bel zo nodig de crisisdienst ook voor jezelf

  • chat of bel zelf met 113 online, misschien denk je dit is een site voor alleen mensen die zelf suïcidaal zijn maar dit is niet zo de eerste keren heb ik contact gezocht met 113 online omdat ik niet wist of ik het juist heb gedaan. echter mijn checklist die hierboven genoemd wordt heb ik ook van 113 online, voor hun werkt het eigenlijk het zelfde als voor jou. je wilt veilig met de des betreffende persoon kunnen praten, maar zoek na afloop ook contact met 113 online zodat jij er ook over kunt praten met mensen die dit de hele dag doen.

  • voel je je de dagen erna nog altijd niet goed over die vriendin zoek dan professionele hulp, bel het ggz op als je daar in behandeling bent of maak een afspraak bij de huisarts voor een eventuele doorverwijzing.

  • onthoudt hoe rot het ook klinkt iemand die suïcidaal is kun je nooit tegen houden, als de persoon hiervoor kiest dan doet hij of zij het uiteindelijk waarschijnlijk toch. tenzij deze persoon hierna goede hulp ontvangt, als deze persoon er een eind aan maakt ga jij je waarschijnlijk schuldig voelen, ondanks dit gebeurd is dit niet nodig jij hebt gedaan wat jij kon. ook als je je schuldig voelt kun je beter contact opnemen met het ggz of een huisarts.

doe zo iets nooit alleen maar zoek erna ook hulp!


voor eventuele vragen kun je altijd naar de site van 113 online en/of mailen naar Renske.mezorg@outlook.com


liefs, Renske


13 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven
bottom of page