top of page

iemand heeft zichzelf van kant gemaakt die ik ken, wat nu?

waarschijnlijk komt dit artikel voor heel veel mensen te laat.

de cijfers over het zelfmoord percentage zijn enorm schokkend.


CIJFERS OVER ZELFMOORD​

Al een aantal jaren neemt het aantal zelfdodingen toe. In 2016 maakten 1 894 mensen in Nederland een einde aan hun leven, 23 meer dan in 2015. Dit zijn gemiddeld 5,2 zelfdodingen per dag  Wereldwijd zijn ongeveer 1 000 000 mensen die zelfmoord plegen. Dat betekent dat iedere 32 seconden een nieuw slachtoffer is gevallen.​​​


ik schrok er enorm van en niet alleen op een afstandje maak je dit mee.

je hoort het enorm veel in het nieuws, maar ook in je eigen omgeving kun je dit mee maken.

ik zelf heb dit twee keer in mijn eigen omgeving gezien twee hele jonge lieve vriendinnen.

ik zal even kort hier over iets vertellen:

  • een vriendin was een van mijn beste vriendinnen zij maakte begin 2020 een eind aan haar lezen ze was pas 20 en zo'n lieve en talentvolle vrouw. ze deed een studie ging naar de fanfare sportte fanatiek en was enorm muzikaal. echter had zij een enorm masker op en lachte altijd tot dat zij het niet meer aan kon, iets dat echt niemand zag aankomen en voor iedereen als een shock kwam. ik heb toen oprecht elke dag therapie moeten volgen om nog een beetje te kunnen blijven staan.

  • de andere vriendin maakte een half jaar later een eind aan haar leven, we wisten dat het niet goed met haar ging en ze op de wachtlijst voor een levenseinde kliniek stond maar ook dit zagen we weer niet aankomen. ook zij was pas 23 jaar jong. het was een hele liefdevolle vrouw die er altijd voor iedereen was en ook zij lachte altijd alles weg het enige wat ik bij haar niet wist was dat zij verkeerde diagnoses had gekregen waardoor zij geen goede behandeling kreeg wat voor haar het leven zo zwaar maakte.


als je zo iets te horen krijgt is en blijft het altijd een klap in je gezicht, helaas kun je dit nooit aan zien komen omdat de meeste dit niet van te voren zeggen.

in sommige gevallen heb je mensen die jou vertellen dat ze suïcidaal zijn of kun je het merken aan hun gedrag. voor wat je dan kunt doen heb ik ook een artikel geschreven zie hiervoor de link:


hoe ga je ermee om als iemand een eind aan het leven maakt:

  • wat enorm belangrijk is, is erover praten. dit kun je doen met je omgeving maar ook met 113 online, slachtofferhulp Nederland, het ggz als je hier in behandeling bent maar ook jou eigen huisarts. blijf er niet alleen mee lopen want het is oprecht slopend als je zo'n nieuws te horen krijgt zorg dat erna echt iemand voor jou er is.

  • neem de tijd, het is enorm lastig als je te horen krijgt dit heeft echt tijd nodig om te verwerken en hierom te rouwen dus neem de tijd hoe lang dit ook mag duren.

  • onthoudt de leuke en fijne herinneringen deze zijn zeker ook belangrijk voor het verwerken.

  • wat enorm helpend kan zijn is om een herdenkingsplekje voor die persoon te maken, ik heb dat ook gedaan bij mijn beste vriendin en mij helpt het echt.


het is belangrijk om te onthouden dat jij er niks aan kunt doen dat iemand deze keuze heeft gemaakt, je gaat je schuldig voelen over het feit dat de persoon dit gedaan heeft maar echt je kunt er niks aan doen. blijf ook praten over je schuldgevoel met de mensen om je heen.


Liefs, Renske




12 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven
bottom of page