top of page

tips voor een opname op de psychiatrie

voor veel mensen klinkt een opname op een paaz of andere afdeling heel bekend,

toch weet ik dat er veel nieuwe zijn die dit opeens mee maken.

ik heb in 2018 zelf een opname gehad bij mondriaan kind en jeugd psychiatrie,

hier heb ik toen maar drie dagen gelegen.

nu in deze rare tijd zit ik inmiddels in mijn 3e opname binnen 2 maanden,

waarvan momenteel de langste tot nu toe.

in het begin wist ik totaal niet wat ik mee moest nemen en denk dat ik hier helaas niet de enige in ben.

vandaar dat ik graag met jullie een lijstje wil maken met dingen die je bij een opname nodig hebt maar ook tips om het een beetje vol te houden bij een opname.

als eerst zal ik een lijstje maken met dingen die je het beste mee kunt nemen naar je opname.


mee te nemen naar een opname:

- douche spullen (shampoo, douchegel, conditinor)

- een haarborstel

- voldoende kleding

- vesten/truien

- sport kleding (heel veel afdelingen hebben 's avonds een sport uurtje)

- overige verzorging (gezichtverzorging, huid verzorging)

-medicatie (eventueel medicatie overzicht)

- laptop (als je die hebt)

-telefoon

- oortjes/koptelefoon

- kleurboek of iets anders voor afleiding

- eventueel een eigen kussen (ervaring leert dat afdelingskussens niet fijn liggen)

-opladers

-tandenborstel


dit zijn denk ik de belangrijkste dingen om mee te nemen om je daar ook een beetje meteen te vermaken.

ik zelf zit dus in deze rare tijd hier op de paaz, door deze tijd is er geen dagbesteding waardoor je geen therapie en afleiding hebt.

nu word ik wel dagelijks gebeld door mijn psycholoog of een vervangende psycholoog.

maar over het algemeen valt er in deze tijd niet veel te doen

hierom heb ik ook een paar tips bedacht die ik nu met jullie ga delen.


mijn tips:

1. ga wandelen, je krijgt meestal in het begin te horen of je onder begeleiding moet of je alleen mag. dit veranderd niet dat het wel belangrijk is om elke dag even naar buiten te gaan.

2. neem voldoende mee voor afleiding, zelf heb ik mijn laptop en mijn kleurboek bij me, verder doe ik op de afdeling nog veel aan therapie werken.

3. denk na over wat je in je opname wilt bereiken, dit kan bijvoorbeeld alleen stabiliteit zijn maar ook echt behandelgericht (preek je wensen hierin zeker uit)

4. ventileer met de verpleging en psychiater, dit werkt alleen maar in je voordeel om eerder weg te kunnen en een betere aanpak op herstel.

5. bij bijna elke ggz afdeling is wel een gezamenlijke ruimte, maak hier zeker ook gebruik van, van een hele dag op je kamer zitten ga jij je echt niet beter voelen.

6. het kan niet met iedereen klikken, zowel voor verpleegkundige als mede cliënten geld dit, dit is ook helemaal niet erg je kunt niet altijd met een iemand door een deur. ik begrijp ook dat dit voor een opname vervelend is toch is het belangrijk om mensen te vinden met wie je kunt praten en dingen kunt doen.

7. doe een gezelschapsspel, waarschijnlijk heb je hier niet heel veel zin in toch is dit belangrijk. Dit bied namelijk ook weer afleiding.

8. neem de nodige rust, dit is zeker ook belangrijk trek je even terug als het nodig is maar waak ervoor dat je niet de hele dag op je kamertje zit.

9. eigen verantwoordelijkheid staat voorop, verpleging en andere hulpverleners zijn blij als je je eigen verantwoording neemt, vraag zelf je medicatie op tijd, ga naar de verpleging toe als je met iets zit, denk mee in je herstel etc.

10. onthoud dat de opname maar tijdelijk is, het is enorm moeilijk als je op een paaz afdeling komt maar probeer wel het positieve eruit te halen en te bedenken dat het maar tijdelijk is.

in het begin lijkt het misschien uitzichtloos maar geloof mij er komt weer een einde aan.

11. neem een paar kleine spulletje mee vanuit thuis waar jij je fijn bij voelt, ik zelf heb een foto mee genomen en mijn beertje die ik heb voor moeilijke tijden. zo kun jij je kamer tijdelijk toch eigen maken zodat het ook weer iets makkelijker kan zijn om daar je tijd door te brengen, doe dit niet als je dan juist de neiging hebt om naar huis te gaan en je behandeling op een afdeling niet af te maken.

12.Een opname kan ook veel positieve effecten hebben, ondanks ik hier nog niet klaar ben moet ik wel bekennen dat het er wel voor heeft gezorgd om mijn doelen voor ogen te houden wat ervoor zorgt dat ik na mijn opname direct een opleiding tot ervaringsdeskundige wil doen. Hierover vertel ik zo nog even iets meer.

13. Pak deze kans om ervoor te zorgen dat je in crisis er sneller en beter uit te komen, zo verklein je de kans ook om snel terug te vallen en of jezelf minder te verzorgen.

14. voor de mensen die een whiteboard op de kamer hebben schrijf daar leuke en positieve dingen op zodat als je erna kijkt je aan iets positiefs herinnerd wordt.

15. een opname is geen teken van zwakte, dit dacht ik in het begin heel erg maar dat is niet zo. een opname is juist om te laten zien hoe sterk je kunt zijn want dit is ook het gene dat de verpleegkundige veel benadrukt je bent sterker dan je denkt.


nu nog even terugkomend op het stukje opleiding tot ervaringsdeskundige,

zoals jullie misschien ondertussen weten werken wij van Mezorg wel vanuit ervaring maar zijn wij geen officiële ervaringsdeskundige, hierdoor worden wij in bepaalde dingen ook enorm beperkt. nu ik in de opname zit lees ik veel dingen waaronder ook de folders op de afdeling.

toen ik las over werken met eigen ervaring heb ik direct een paar telefoontjes gepleegd,

als het goed is word ik deze week nog gebeld over het stukje om de opleiding te doen.

eigenlijk moet ik zeggen cursus want je krijgt 12 bijeenkomsten en erna krijg je je certificaat als ik 80% van de bijeenkomsten heb bijgewoond. ik durf niet te zeggen of meerdere instellingen een cursus geven of je dan echt een opleiding moet volgen.

vanuit mij veranderd dit niks aan Mezorg, ik zal ook als ik de cursus gevolgd heb aan Mezorg gekoppeld blijven wel betekend het dan dat ik meer vanuit de cursus zal schrijven.

ik zal jullie zowel via instagram als deze site op de hoogte houden over de opleiding.

voor mij zal de cursus weer meer mogelijkheden bieden, niet alleen in werk maar ook voor mezelf. een klein stom voorbeeldje is nu met de opname ik moet van mijn psycholoog weer een toekomst perspectief krijgen, en denk dat ik niet lieg als ik hem bij deze heb gevonden.

echter zet ik nu wel mijn behandeling voorop en zal de tijd hier op de paaz afmaken, zodat ik er alleen nog maar sterker uit kom. dit betekend niet dat ik de cursus nu tijdelijk ga laten liggen, ik wil deze juist ernaast gaan doen zodat ik de nieuwste dingen ook direct in de praktijk kan brengen.


aangezien je hier waarschijnlijk op uit bent gekomen om je opname iets makkelijker te maken wil ik heel graag nog iets zeggen voor de mensen die in opname zitten of een opname krijgen.......


het lijkt nu moeilijk en zwaar maar geloof mij dit komt weer goed, praat met de mensen die je kunnen helpen ondanks je het misschien niet zo leuk vindt. Iedereen doet het met de beste bedoelingen, ze willen je helpen laat dat alsjeblieft toe.

misschien voelt het alsof het allemaal niet meer hoef maar jij bent het waard, er zijn genoeg mensen die je naar beneden proberen te halen maar jij kunt boven hun staan met de juiste hulp. neem de hulp die je toegereikt krijgt. take care and stay strong.


liefs, renske

69 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven
bottom of page